1397-02-14 12:02
942
0
53164
معاون رئیس جمهور:

طرح جامع پارک ملی گلستان تدوین شود / احداث ایستگاه بالگرد در پارک ملی گلستان + تصاویر

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: توسعه پارک ملی گلستان در قالب پروژه مورد مطالعه قرار گیرد و در قدم نخست باید طرح جامع پارک ملی گلستان تدوین شود.

نیلکوه" عیسی کلانتری در نخستین جلسه شورای راهبردی پارک ملی گلستان در ساختمان اداری پارک ملی گلستان اظهار داشت: توسعه پارک ملی گلستان در قالب پروژه مورد مطالعه قرار گیرد و در قدم نخست باید طرح جامع پارک ملی گلستان تدوین شود.

nilkooh2978 1

وی افزود: نخستین قدم در پارک ملی گلستان مطالعه دقیق آن و تهیه طرح جامع برای این پارک است که ممکن است در دل این طرح جامع، 300 تا 500 پروژه کوچک و بزرگ دیده شود.

کلانتری افزود: هیئت امناء باید در این راستا فعال باشد و باید با دقت ببینند که چه انتظار و خواسته‌ای در قالب سیاست‌های کلان دولت و محیط زیست از پارک ملی گلستان دارند.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد: اگر در سال‌های گذشته طرحی تهیه شده باید بازنگری شده و به روز شود و در آن احیا، تجهیز و نگهداری پارک ملی گلستان دیده شود.

nilkooh2978 1

طرح هوشمندسازی پارک ملی گلستان اجرا می‌شود

معاون سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در این جلسه گفت: اولویت نخست ما، هوشمندسازی پارک ملی گلستان است و همه ظرفیت و امکانات خود را در این مسیر به کار خواهیم گرفت.

سعید نمکی اظهار داشت: در 2 تا 3 سال آینده مبلغ 300 میلیارد ریال برای این کار در نظر گرفته خواهد شد و در سال جاری مبلغ قابل توجهی از آن تخصیص خواهد یافت.

وی افزود: برای تامین مالی هوشمندسازی پارک ملی گلستان آمادگی کامل داریم و از هیئت امنا و شورای راهبردی پارک ملی گلستان خواستاریم تا توسط مشاور و مشاورین، از منظرهای مختلف به هوشمندسازی بنگرند و در دل این طرح، گردشگری هم حتما دیده شود.

معاون سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: پرداختن به مشارکت مردمی و بخش خصوصی در سرمایه گذاری از اولویت‌های شورای راهبردی شود تا حلقه‌ای ارتباطی بین مردم و محیط بانان ایجاد شود و این امر در کاهش تخلفات مردمی تاثیرگذار خواهد بود.

nilkooh2978 1

نمکی تاکید کرد: اساسنامه ای توسط شورای راهبردی و هیئت امنا تدوین شود و حدود اختیارات هیئت امناء در آن تعریف شده و اجرایی باشد تا به عنوان پایلوت در سطح کشور نیز استفاده شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر، پارک ملی در جهان به صورت سنتی و قدیمی و با گشت‌زنی و نظارت تنها نیروی انسانی مدیریت نمی‌شود و باید سنسورها و دوربین‌هایی وجود داشته باشد که در کوتاه‌ترین زمان اتفاقات و حوادث در پارک اطلاع داده شود.

معاون سازمان برنامه و بودجه کشور و مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: آخرین پروانه شکار صادر شده در سال 46 بود و در آن زمان بیش از 18 هزار گونه جانوری در این پارک زندگی می‌کردند, اما در آخرین بازدید اخیر در پارک ملی گلستان، اوضاع بسیار غم انگیز است و به جرات می‌توان گفت که کمتر از 2 هزار گونه وجود دارد.

نمکی اظهار کرد: بزرگترین چالش این اوضاع دولتی اداره شدن این پارک و تقابل آن با جوامع محلی بود که به این فکر افتادیم تا جامعه محور اداره کنیم و هیئت امنا و شورای راهبردی پارک ملی گلستان را تشکیل دادیم.

وی تصریح کرد: در قدم بعدی سعی کردیم تا مدیر ثابت را برای این پارک در نظر بگیریم تا بتواند مدیریت و نظارت بهتری بر پارک ملی داشته باشد.

nilkooh2978 1

ایستگاه بالگرد برای مهار آتش‌سوزی در پارک ملی گلستان مستقر می‌شود

استاندار گلستان نیز در این جلسه گفت: یکی از معضلات موجود در پارک ملی گلستان, وقوع آتش‌سوزی‌های مختلف در طول سال است که برای مهار آن در شورای راهبردی تصمیم گرفته شد, تا ایستگاه موقت و در نهایت تجهیز پارک ملی به بالگرد انجام شود.

سید مناف هاشمی داشت: امروز معاون رئیس جمهور و معاون سازمان برنامه‌ریزی کشور به همراه دیگر مسئولان کشوری و مسئولان استان خراسان شمالی از پارک ملی گلستان بازدید و در همین پارک, نخستین شورای راهبردی پارک ملی گلستان را برگزار کردند.

وی افزود: تصمیمات خوبی در نخستین جلسه شورای راهبردی با حضور تشکل‌های مردمی و مسئولان 2 استان خراسان شمالی و گلستان گرفته شد و حدود 5 مورد اولویت و جز مصوبات این جلسه بود.

استاندار گلستان تصریح کرد: مهم‌ترین تصمیمی که در این جلسه گرفته شد, تهیه طرح جامع بر ای 92 هزار هکتار از منابع ملی و طبیعی پارک ملی در همه ابعاد اجتماعی, گونه‌های جانوری, گیاهی و نحوه مدیریت آن بود و اعتبارات طراحی این طرح با سازمان مدیریت و برنامه موافقت شد.

هاشمی تاکید کرد: تا آماده شدن این طرح و اجرای آن, یکسری اقدامات میان مدت و کوتاه مدت برای حفظ شرایط موجود از محل اعتبارات استانی, استان‌های خراسان شمالی و گلستان و سازمان محیط زیست و برنامه و بودجه صورت خواهد گرفت.

وی یادآور شد: استقلال پارک. ملی گلستان در بین 3 استان مورد تاکید و تائید است و همه با هم به عنوان اعضای هیئت امناء و سازمان محیط زیست برای حفظ و حراست پارک ملی گلستان باید در کنار هم باشیم.

استاندار گلستان اظهار کرد: یکی از معضلات ما, آتش‌سوزی پارک ملی گلستان و جنگ های اطراف است و بنا شد در حال حاضر یک ایستگاه موقت برای مهار آتش‌سوزی در پارک. ملی گلستان جانمایی شود و امکانات اولیه توسط 2 استان خراسان شمالی و گلستان فراهم شود و کمک‌های عمیق‌تر, مانند استقرار هلی‌کوپتر در این پارک توسط سازمان حفاظت محیط زیست کشور انجام شود.

هاشمی تصریح کرد: اتفاق مهمی که در حوزه مدیریت این پارک افتاده, در 60 سال گذشته بی‌سابقه و متفاوت بوده و این پارک تاکنون به این نحو مدیریت نشده و امید داریم با مشارکت همه و اعتبارات استانی و کشوری و حتی بخش خصوصی, که قسمتی از پارک قابل استفاده در حوزه گردشگری باشد, بتوانیم در راستای توسعه پایدار پارک ملی گلستان قدم برداریم.

رویا کاوه, عضو شورای راهبردی و نماینده تشکل‌های زیست محیطی گلستان اظهار داشت: یکی از چالش‌های موجود پارک ملی گلستان, وجود جاده آسیایی در بین این پارک ملی است که سبب برخورد خودروهای عبوری با حیوانات این پارک می‌شود.

وی افزود: در نخستین جلسه شورای راهبردی به عنوان عضو شورا, پیشنهاد شد در حوزه گردشگری و برای جلوگیری از تلف شدن حیوانات در برخورد با خودروهای عبوری, پل‌های طبیعت احداث شود که مورد استقبال قرار گرفت.

nilkooh2978 1

هیچ اعتباری برای حفاظت از پارک ملی گلستان اختصاص نیافته است

مدیر کل محیط زیست استان گلستان نیز در این جلسه گفت: در سال‌های گذشته, متاسفانه هیچ اعتباری, در اعتبارات تملک و دارایی برای احیاء, نگهداری و تجهیز پارک ملی گلستان دیده نشده است.

امیر عبدوس اظهار داشت: برخی از ساختمان‌های کمپ‌ها, اقامتگاه‌ها و پاسگاه‌ها, مربوط به قبل از انقلاب است و شرایط مناسبی برای زندگی جوندگان شده است.

وی افزود: پارک ملی گلستان با وسعت کنونی 91 هزارو 895 هکتار, با 13 پاسگاه که 10 پاسگاه آن در حال حاضر فعال است و بین 3 استان سمنان, گلستان و خراسان شمالی و 7 شهرستان قرار دارد.

مدیر کل محیط زیست گلستان تصریح کرد: با توجه به اینکه این پارک ملی در محدوده, سه استان واقع شده, مشکل در حوزه قضایی و رسیدگی به پرونده ها است و برای رسیدگی به هر پرونده در حوزه هر استان باید به استان تردد کرد.

عبدوس تاکید کرد: برای رفع این مشکل, در شورای عالی قضایی پیشنهاد شده تا شعبه ویژه رسیدگی به پرونده‌های پارک ملی گلستان, در نزدیک‌ترین شهرستان دایر شود و همه پرونده‌های در 3 استان در این شعبه رسیدگی شود.

nilkooh2978 1

وی یادآور شد: 3 تفرجگاه در این پارک واقع شده است که امکاناتی مانند سرویس بهداشتی, نمازخانه, پارکینیگ و غیره داشته و در سیل 80 یکی از آنها کاملا تخریب شده و هنوز هیچ اقدامی در جهت ساخت تفرجگاه صورت نگرفته است.

مدیر کل محیط زیست گلستان گفت: مهم‌ترین نتیجه استخراج شده در جلسه شورای راهبردی, مشارکت جوامع محلی برای کمک و حفاظت از پارک ملی گلستان بود, و اگر پارک ملی توسط جوامع محلی مدیریت شود, اوضاع پارک خیلی بهتر و مترقی‌تر از زمان کنونی خواهد شد.

عبدوس تصریح کرد: قرار است زیرساخت‌ها, مطالعات در جهت طرح جامع و هوشمندسازی در پارک ملی گلستان اجرا شود.

nilkooh2978 1

nilkooh2978 1

nilkooh2978 1

nilkooh2978 1

nilkooh2978 1

nilkooh2978 1

nilkooh2978 1

nilkooh2978 1

nilkooh2978 1

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.